Неділя, 12.05.2024, 15:16
Сайт Мостенця Андрія Володимировича
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [13]
Педагогічна діяльність [42]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [2]
Гурткова робота [2]
Дистанційне навчання [16]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Вага і невагомість (фізика 10 клас )
[ Викачати з сервера (76.5 Kb) ] 23.03.2015, 23:39

Фізика 10 клас

Відкритий урок

Тема: Вага тіла. Невагомість.

Мета уроку:

- глибше розкрити фізичний зміст понять вага тіла і невагомість, дізнатись коли і як змінюється вага тіла і як її обчислити;                                                   

- розвивати логічне та критичне мислення, вміння аналізувати і систематизувати;

- виховувати культуру спілкування, вміння висловлюватись і вислуховувати співрозмовника

Методи: евристична бесіда, розповідь, бесіда з поясненням, діалог, мозковий штурм, інструктаж, самостійна робота

                 

Обладнання, матеріали, інструменти: динамометр, посудина з водою, тіло, що плаває на воді, тіло , що тоне у воді, тіло, що плаває в середині рідини, пластмасова посудина з водою на міцному шнурі, паперовий літак,   .

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань учнів

Хід заняття

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів  та кабінету, а також обладнання до проведення заняття.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

   Учитель. Кожного дня ми з вами, проснувшись зранку, вмиваємось, снідаємо, ідемо на роботу чи навчання, виконуємо якісь завдання і звичайно в цьому процесі втомлюємося, дуже часто ми чуємо один від одного фрази: «Мені важко» , «Мій ранець з книжками такий важкий», «Мені важко ходити після фізкультури» і т.д. А чи часто ми задумуємося над тим, що ми розуміємо під поняттям важко чи вага. Чи завжди ця вага присутня та що означає відсутність ваги? Чи можете ви пригадати з 8-го класу означення ваги та невагомості. Попробуйте навести приклади тіл, що мають вагу і тіл що не мають ваги. Попробуйте відповісти на запитання:

  • Чи має вагу комаха, що літає в класі?;
  • Чи має вагу порошинка, що літає в повітрі?;
  • Чи має вагу аквалангіст, що пірнає під шаром води?;
  • Чи однакова вага пасажирів в салонні літака, коли він піднімається в повітря і здійснює посаду?;
  • Чи має вагу Місяць, Земля?;

   Учитель всі ваші відповіді заслуговують на увагу  і ми ще повернемось  до них в кінці уроку, а зараз попробуйте дати відповіді на такі запитання:

  • Чому в старих будинках, храмах замість перемичок над вікнами чи дверима будували цегляні арки?
  • Чому невеликі мости і в старовину і тепер будують у вигляді опуклої дуги?

Вам складно відповісти? Ну що ж, я думаю, після вивчення теми ви зможете дати відповіді на ці запитання самостійно.

   Учитель оголошує тему заняття, діти записують її в зошит.

ІІІ. Етап засвоєння нових знань

Спільними зусиллями вчителя і учнів пригадується матеріал 8-го класу.

Вага тіла – це сила, з якою тіло діє на опору або розтягує підвіс унаслідок притягання до Землі.

Вагу тіла позначають символом Р. Одиницею ваги, так само як і будь-якої сили, є ньютон ( Н ).

Якщо тіло перебуває в стані спокою або прямолінійного рівномірного руху, то його вага за значенням дорівнює силі тяжіння

 Р=mg 

 і збігається з нею за напрямком.

Розглянемо як буде змінюватись і обчислюватись вага тіла, коли воно рухатиметься з прискоренням вертикально вниз чи вгору.

Для того щоб знайти, чому дорівнює вага тіла, що рухається з прискоренням, розглянемо, наприклад, сили, які діють на книжку, що лежить у ліфті, коли цей ліфт рухається з прискоренням , направленим вгору.

На книжку діють дві сили: сила тяжіння m і   сила пружності  з боку ліфта.

А з боку книжки на ліфт діє сила пружності - вага книжки.

Але тепер сила m   і   не врівноважують  одна одну,  бо їх рівнодійна

 m + надає  книжці прискорення  .  Згідно  з  другим законом Ньютона  m = m +  а відповідно  до третього закону Ньютона   = -. Тому          m = m - . Звідси отримаємо, що вага тіла, яке рухається з прискоренням,  виражається  формулою = m( - ).

    Зверніть увагу:   вага тіла залежить тільки від прискорення  і  не  залежить  від  швидкості.

Учитель викликає  до дошки бажаючих і  вони з  допомогою  динамометра  і  важка  експериментально  перевіряють виведену  теоретично  формулу. Всі  разом  роблять висновок  і  записують  формули  розрахунку  модуля  ваги  тіла  під  час  руху  з прискоренням  вертикально  вгору  чи  вниз.

Отже, якщо вантаж з прискоренням, напрямленим угору, то вага вантажу

P=m(g+a)

Якщо ж прискорення напрямлене в низ (але не більше за модулем, ніж прискорення вільного падіння),то вага тіла

P=m(g-a)

З цієї формули випливає, зокрема, що коли тіло рухається з прискоренням, рівним прискоренню вільного падіння, то його вага дорівнює нулю. Розглянемо цей випадок  докладніше.

Коли  тіло  вільно  падає,  воно  не  тисне  на  опору  і  не  розтягує підвіс.  А  це  означає,  що  вага  тіла,  яке  вільно  падає,  дорівнює  нулю.

Стан, у якому вага тіла дорівнює нулю, називається невагомість.

Зверніть увагу: у невагомості вага тіла дорівнює нулю, але сила тяжіння, як і раніше, дорівнює m.

У невагомості перебувають усі тіла, на які діє тільки сила тяжіння (наприклад, космонавти під час польоту з вимкненими двигунами – у цьому випадку космічний корабель і всі тіла, що є в ньому, рухаються тільки під дією сили тяжіння, тобто перебувають у невагомості).

Задача 1

Автомобіль, маса якого 2 т, проїжджає по опуклому мосту, що має радіус кривизни 40 м, з швидкістю 36 км/год. З якою силою тисне автомобіль на середину моста?

 

Дано:                                                            Розв’язування:

m=2т=2000кг                                              P=m(g-a)

R=40м                                                          a=2/R

=36 км/год=10 м/с                                     P=m(g-2/R)

g=9,8 м/с2                                                                P=200кг(9,8 м/с2-(10м/с)2/40 м) =2000• 7,3H =                 = 14 600 H

Знайти: P-?

Відповідь: автомобіль тисне на середину моста із силою 14 600 H

Задача 2

Хлопчик, маса якого 50кг, гойдається на гойдалці підвішеній на мотузку завдовжки 4 м. З якою силою він тисне на сидіння, проходячи положення рівноваги з швидкістю 6 м/с?

Дано:                                             Розв’язування:

m= 50 кг                                        P=m(g+a)

r=  4 м                                             a=2/R

= 6м/с                                          P=m  (g+2/R)

g=9,8 м/с2                                                P=50 кг (9,8 м/с2+(6м/с)2/4 м) = 940 Н

 

Знайти: P-?

Відповідь: хлопчик тисне на сидіння, із силою 940 Н

 

 

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: Nik
Переглядів: 6659 | Завантажень: 111 | Рейтинг: 3.0/3
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples
  • Copyright sasha-str © 2024Зробити безкоштовний сайт з uCoz